موسسه حقوقي،وكيل طلاق،موسسه حقوقي حجتيان،قانون مهريه،طلاق،وكيل مدافع،وكيل خانم موسسه حقوقي،وكيل طلاق،موسسه حقوقي حجتيان،قانون مهريه،طلاق،وكيل مدافع،وكيل خانم

موسسه حقوقی حجتیان

قانون مهريه

قانون مهريه
قوانين مهريه

مهريه و نفقه حقوقي است كه به طور تقريبي مي توان بيان كرد كه در جامعه كنوني ايران غير قابل وصول شده است و براي گرفتن اين حق مسلم بايد تلاش بسيار داشت و زمان زيادي گذاشت تا به آن دست يافت. تا پايان مقاله با موسسه حقوقي حجتيان همراه باشيد.

مهريه همانند ساير موارد مدني و براي دفاع از حقوق خانواده داراي قوانين خاص خود است. براي اجراي آن بايد با قانون مهريه آشنا بود و نسبت به آن آگاهي كامل داشت تا بتوان در مورد آن اقدام كرد. در اغلب موارد اين كار را بايد به وكلاي حقوقي اين (همان وكلاي خانواده) كه در اين زمينه تخصص دارند، سپرد. با اين كار مي توانيد خيال خود را از بابت اين كار آسوده كنيد و مطمئن باشيد كه از حق شما براي گرفتن مهريه دفاع خواهد شد.

براي آگهي بيشتر مطالعه مقاله  وظايف وكيل مدافع پيشنهاد مي شود.

مهريه چيست؟

به ميزان مبلغ، سكه، زمين، طلا يا هر مورد با ارزشي كه در هنگام عقد نكاح دائمي يا موقت از طرف مرد، به عنوان هديه به زن مشخص مي شود، مهريه مي گويند. در مهريه كه به صورت رسمي در سند ازدواج قيد شده است، مرد متعهد مي شود كه در هر زمان زن درخواست كند، بايد آن را پرداخت كند.

دو نوع مهريه عندالمطالبه و عندالستطاعه است كه هر كدام براساس قانون مهريه در هنگام اجرا با هم متفاوت است.

ممكن است مرد در هنگام درخواست زن، توانايي پرداخت آن را نداشته باشد، بنابراين در آن هنگام براساس قانون مهريه با آن برخورد خواهد شد. لازم به ذكر است كه در اكثر موارد، مردها از پرداخت مهريه به خصوص در هنگام جدايي با وجود توانايي مالي، خودداري مي كنند و اظهار مي دارند كه از توانايي مالي برخودار نيستند كه در اين موارد نيز حتما بايد بررسي هاي قانوني صورت گيرد. اگر ثابت شود كه برخلاف اظهار آنها، توانايي مالي داشته، بايد بر اساس قانون مهريه، تمام مورد تعيين شده به عنوان مهريه به زن پرداخته شود.

براي آگهي بيشتر مطالعه مقاله علل افزايش روزانه پرونده هاي قضايي پيشنهاد مي شود.

آشنايي با قانون مهريه

با توجه به اينكه مهريه يك زن چه چيزي است، قوانين مربوط به آن با يكديگر تفاوت دارد. بنابراين هنگام تعيين مهريه و درخواست براي اجراي مهريه بايد به اين موارد نيز توجه ويژه داشت. هنگامي كه مبلغ به عنوان مهريه تعيين مي شود، براساس نرخ روز محاسبه مي شود، اين نوع مهريه هم از طريق دادگاه و هم اداره ثبت قابل اجرا و پيگيري است.

در ايران امروزي كه بيشتر مهريه زنان سكه است، هنگام اجراي مهريه تعداد آن را مورد بررسي قرار مي دهند، به اين صورت كه با توجه به قانون جديد فقط براي 110 سكه آن اجراييه از طريق دادگاه يا اداره ثبت صادر مي شود و فقط براي اين تعداد آن را ممنوع الخروج مي كنند.

قانون مهريه ( وكيل طلاق ) در هنگام پرداخت آن، با توجه نوع مهريه عندالمطالبه و عندالستطاعه تفاوت بسياري دارد، به اين صورت كه در مهريه عندالستطاعه امكان جلب و ممنوع خروج كردن همسر وجود ندارد. فقط براي اموالي كه به نام وي ثبت شده است، مي توان اقدام كرد، در غير اين صورت مهريه قابل وصول نخواهد بود.

در عقد نكاح موقت هنگامي در دفاتر ازدواج ثبت شود، از طريق دادگاه قابل پيگيري است؛ ولي چون سند رسمي محسوب نمي شود، نمي توان آن را از اداره ثبت اسناد پيگيري كرد.

در هنگام زندگي زناشويي نيز، زن مي تواند براي پرداخت مهريه درخواست دهد، زيرا حق مسلم اوست؛ ولي با توجه به شرايط زندگي بايد اين كار انجام دهد و ممكن است به صلاح زندگي و فرزندان و خانواده او نباشد، هر چند كه مرد توانايي مالي بالايي داشته باشد. براي خواندن ادامه مطلب كليك كنيد .


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/19 ساعت: ۱۸ توسط:hlawyer :